“Dünyadan aldığını ona geri vermelisin!”

Boyhood yönetmenliğini Richard Linklater’in üstlendiği, sade ve sakin bir dille anlatılan bir hayat hikâyesi…

“Her salak fotoğraf çekebilir Mason! Önemli olan sanattır.”

Seyre başlarken gökyüzüne dalmış giden beş yaşında güzel gözlü bir çocukla tanışıyoruz. Adı Mason. Annesi ve babası boşanmış bir çocuk var karşımızda. Büyümeyi geciktirmeye çalışan biyolojik babası, hayata tutunmaya çalışan annesi ve kimlik bunalımının dibine düşmeye aday kız kardeşi ile birlikte onun büyümesini tam 12 yıl boyunca efektsiz, gösterişsiz ve tam da olması gerektiği gibi seyrediyoruz. Annesinin okula geri dönmesini, kız kardeşinin büyüme sancılarını, babasının öğrencilik bir ömür diyerek başladığını, olgunlaşarak bitirişini gözlemliyoruz. Mason büyüyor, uzuyor, kızları, kitapları, sivilceleri, hayatın adaletsizliğini keşfediyor biz de şahit oluyoruz.

Boyhood (2014)

Seyirde yıl yıl bilgilendirme yok. Yönetmen onun yerine siyasal gelişmeleri, Harry Potter’ı, Alacakaranlık’ı, cep telefonlarını, bilgisayarları ve oyunları kullanıyor. Tam on iki yıl boyunca oyuncularıyla buluşan ve onların büyümesini (ki buna kendi kızı da dâhil) kendi gözünden bize aktaran bir sanatçı var karşımızda. Film bu açıdan ilginç ve özel… Lakin aksiyon ya da efekt olmadan ben film seyredemem diyenler için hayal kırıklığı olabilir. Yapımda biz büyürken ne kadar aksiyon varsa o kadarı mevcut. Bir fazlası ya da bir eksiği değil.

“Hep, “anı yakala!” derler ya? Bilemiyorum, ben tam tersini düşünüyorum. Bu anlar bizi yakalıyor. Evet, evet biliyorum, sabit bir şey. Bu anlar sanki her zaman şimdiymiş gibi…”

Senaryosu da yönetmeninin kaleminden çıkan filmin oyuncu kadrosunda; Ellar Coltrone, Patricia Arquette, Elijah Smith ve Lorelei Linklater var. Oscar’ın en sağlam adaylarından biri olduğunu da belirtmekte fayda var tabi. Yapım eleştirmenlerden olumlu yorumlar almaya devam ediyor. Türkiye’de vizyona girmediğini de söyleyelim bu arada.

Boyhood 2

Dinlendirici müzikleri, sakinliği ve yılların içinde yoğrulması ile izlenmeye değer bir yapım, Boyhood. Kendi büyüme sürecinizi yeniden hatırlatacak çok şey var içinde. Mason farklı bir coğrafyada büyümüş olsa da kendinizden bir parça bulabilirsiniz bence. Çünkü dünyanın neresinde olursa olsun bir çocuk büyürken aynı sancılara mahkûmdur. İyi seyirler.

“Hepimiz hayat denen şu oyunda aslında doğaçlama yapmıyor muyuz? Yaptıklarımızın yanlış ya da doğru olduğuna ise zaman karar veriyor.”

blank

Melahat Yılmaz Özberk

1981 Ankara doğumlu... Anadolu Üniversitesi Türk dili ve Edebiyatı bölümünde okuyor. Gölge- e Dergi ve Öteki Sinema’da çeşitli film eleştirileri ve hikâyeler yazıyor. Tek dileği yazacak sözlerinin bitmemesi ve bunları sayfalara dökebilmek…

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

blank

Öteki'den Haber Al

Buna da Bir Bak!

blank

La Teta Asustada / The Milk of Sorrow (2009)

Yönetmen Llosa “çözümlenmemiş, vahşi, kişisel ve toplumsal hafıza hakkında” diye
blank

Death Machine (1995)

Death Machine (1995). Yaratıcı(!) bir isme sahip, Amerika'da geçen bir