Birileri, Birgün Gazetesi sinema yazarı Tuğçe Madayanti’ye Okul Traşı filmiyle ilgili attığı tweetler yüzünden saldırarak hesabının geçici olarak kısıtlanmasına yol açmış. Ortada sıkıntı yaratacak bir durum yok ama festival filmlerini sanatsal kıymetleri üzerinden tartışmak (hele de Twitter’da) giderek güçleşiyor. Politika çoktan sinemanın önüne geçti.

Bir sinemacının başına gelecek en büyük talihsizlik, eserinin özgürce eleştirilememesidir. Okul Traşı’nın başına da bu gelirse çok üzülürüm.

Geçtiğimiz yıldan beri buna benzer birkaç şey yaşadım ve artık festival filmleriyle ilgili yazmamaya karar verdim. Korktuğumdan, çekindiğimden değil, hepi topu birkaç bin kişinin izlediği filmlerin hemencecik birilerinin kutsalı ya da sosyal medyadaki sahte politik doğrucu duruşuna döktüğü sosu olmasına katlanamıyorum. Festivali eleştirsem suç, filmleri eleştirsem suç. Gereksiz bir sürü düşmanlık… Üstelik ortada ülkenin kültür-sanatına sirayet edemeyen prematüre doğumlar varken. Twitter’da filmler üzerine tartışmaktan çok önce soğudum. Bu tartışmaları bir tımarhanede yapmayı tercih ederim.

Bakın çok açık yazıyorum; bağımsız sinemamız, fon-festival desteği ve jüri takdiriyle giderek seyirciden uzaklaşan bir şımarıklıktan ibaret. Sineması kötü, politikası güçlü filmleri baştacı ettiğimiz sürece de bu böyle sürecek. Ortalık ödül avcısı sinemacılarla dolu.

Bu yıl izlediğim onca filmi, birkaçı hariç izlemesem ne kaybederdim? Hiçbir şey! Bunlar ülkenin kültür hayatına ne kattı? Hiçbir şey! Seneye bu filmlerin %90’ını kimse hatırlamayacak.

O zaman harcanan bunca para ne için? Birileri kendi putlarını yaratıp tapınsınlar diye mi?

Sinema buna hizmet edemez. Tuğçe Madayanti’ye yapılan ayıptır.

Şimdi beni de Okul Traşı’nı eleştiriyorum zannederler. Hayır, taş gibi film ama Okul Traşı gerçekten de yalnız bırakılmış bir film. Sol liberal entelijansiya, ne hikmetse proje başladığından bu yana bu filmi görmemeyi deniyor. Köprüde buluşmak bile istemediler ama film festivallerden ödüllerle döndükçe, izleyenler “bu yıl izlediğim en iyi bağımsız filmdi” dedikçe kıymetleniyor. Yönetmenle sağlam bir röportaj yapmış sinema yazarı da bu durumu işaretlerken ırkçı ilan ediliyor. Büyük saçmalık!

blank

Üstelik Okul Traşı, Kürtler kadar Türklerin de filmi, dayak yiyerek okul bitiren devlet okulu çocuklarıyız biz. İzlemeye bile zahmet etmeyenlerin kimlik haşlaması yaparak korumasına da muhtaç değil.

Yazının sonunda bağımsız sinemacıları hepten silip atmış gibi davranmamak adına, izleyip bağrıma bastığım birkaç filmi yazıyorum; Ferit Karahan’ın Okul Traşı, Selman Nacar’ın İki Şafak Arasında, Necip Çağhan Özdemir’in Bembeyaz ve Sinan Sertel’in İçimdeki Kahraman filmleri…

Murat Tolga Şen – murattolga@gmail.com

blank

Murat Tolga Şen

Murat Tolga Şen, sinema eleştirmeni, senarist ve oyuncudur. Öteki Sinema'nın kurucusudur ve OFCS (Online Film Critics Society) üyesidir. 2012-2023 yılları arasında Medyaradar sitesinde TV sektörüne dair eleştiriler kaleme almış, 2014-2016 sezonunda Okan Bayülgen’in Dada Dandinista adlı programının yazı grubunu yönetmiştir. Ayrıca 2017-2019 yılları arasında Antalya Sinema Derneği’nin danışmanlığını yapmış ve 2014-2023 yılları arasında Eğlenceli Cinayetler Kumpanyası’nda oyunculuk yapmıştır. Şen, "Bir Notanın Hikayesi" adlı belgeselin senaryo yazarı ve "Bir İz - Madımak" belgeselinin danışmanıdır. Yazılarına Beyazperde ve Öteki Sinema'da devam etmektedir.

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

blank

Öteki'den Haber Al

Buna da Bir Bak!

blank

Celal ile Ceren Dünyanın En Kötü Filmi Olur ve Türk Sineması Kurtulur!

Celal ile Ceren, 18 Ocak’ta vizyona girdi ve o günden
blank

Gişenin Yüzünü Güldüren Sıkıcı Filmler!

Ahmet Kural’la, Murat Cemcir bir sinema gelecekleri olsun istiyorlarsa, gerçek