Kore, Güney ve Kuzey olarak ikiye bölünmeden önce ve hatta bölündükten sonra, siyasi anlamda ciddi sıkıntılar içerisindeydi. Japon işgali, II. Dünya Savaşı sonrası ülkenin SSCB ile ABD arasında paylaşılması ve ikiye ayrılması derken, 1948 yılında Güney Kore Cumhuriyeti kuruldu. Hemen akabinde gelen Kore Savaşı, sonrasında daha savaşın yaraları bile sarılmamışken yapılan askeri darbeler ve devlet katında gerçekleşen büyük yolsuzluklar ile uğraşmak zorunda kalan Güney Kore, sinemanın doğuşu ve yükselişi sırasında, mecburen konudan epey uzakta kalmıştı.
Öteki Sinema için yazan: Murat Kızılca
Güney Kore, 1990’ların ilk yarısına kadar, sansür ve ifade özgürlüğü gibi konularda büyük zorluklar yaşadı. Bu durumun sinemaya yansıması da kaçınılmazdı. Demokrasiye geçişle birlikte, doksanların ikinci yarısından itibaren Güney Kore Sineması da atağa kalktı. Diğer ülke sinemalarına göre çok daha dezavantajlı durumda olmalarına rağmen, kısa sürede kendi sinema endüstrilerini dünyaya kabul ettirip, hem iç pazarda, hem de diğer dünya ülkelerinde azımsanmayacak bir takipçi kitlesi yaratmayı başardılar.
Özellikle Hollywood’un yoğun etkisinin hissedildiği ana akım içerisinde yer alan filmlerin yanı sıra, daha ayrıksı yönetmenler yetiştirerek, kendi sinema dillerini geliştirdiler. 2000’li yıllarda çok dik bir ivme ile yükselen Güney Kore Sineması, daha çok seri katil, hayalet ve intikam temalı polisiye, korku ve gerilim gibi türlerde dikkat çekici yapımlara imza atarken, genel izleyici kitlesine hitap eden epik savaş filmleri ile bol gözyaşı garantili melodramlar çekmeyi de ihmal etmedi.
Güney Kore Sineması, başta korku olmak üzere, yakından takip etmeye çalıştığım ülke sinemalarından birisi. Aslında genel olarak Uzakdoğu Sineması ilgi alanıma girdiği için, komşu ülkelerle bir karşılaştırma yaptığımda, rahatlıkla şöyle bir tespitte bulunabilirim: Doksanların sonundan itibaren yapılan filmleri kıyasladığımızda, Güney Kore’nin devamlı yükselen bir grafikle, yapım anlamında daha kaliteli işler üretmesi bir yana, artık neredeyse her film, teknik problemlerini çözmüş, seyirci ilgisini çekmeyi başaracak kritik doneler ile bezeli bir halde sunuluyor. Bu durum kendi türü içinde değerlendirdiğimizde, sıkıcı klişelere mahkûm edilmiş, vasatı aşamayan filmler için de geçerli. Bu da her filmi en azından seyredilebilir kılmayı başarıyor. Uzakdoğu’daki diğer ülke sinemaları için benzer şeyleri söylemek mümkün değil.
Konu çok dağılmadan hemen listeye geçelim. Yukarıda bahsettiğim sebeplerden dolayı, listedeki filmlerin neredeyse tamamı, yakın tarihli yapımlardan oluşmak zorunda kaldı. Daha önceki tarihlere ait korku sineması örneklerine ulaşamadığımdan, doğal olarak listeye de koyamadım. Sadece Güney Kore Korku Sineması’nın öncü yönetmenlerinden Kim Ki-young’ın yazıp yönettiği, 1960 tarihli Hanyo’yu (The Housemaid) bu durumun dışında tutabilirim ki o da listede kendine yer buldu. Bu filmin 2010 tarihli zayıf bir yeniden çevriminin olduğunu da not olarak ekleyeyim.
20- Yeo-go-goi-dam 5 – Dong-ban-ja-sal (A Blood Pledge, 2009)
Yönetmen: Lee Jong-yong
Senaryo: Lee Jong-yong
19- Yeogo goedam 3: Yeowoo gyedan (Wishing Stairs, 2003)
Yönetmen: Yun Jae-yeon
Senaryo: Lee Soyoung
18- Yeogo goedam II (Memento Mori, 1999)
Yönetmen: Kim Tae-Yong, Min Kyu-Dong
Senaryo: Kim Tae-Yong, Min Kyu-Dong
17- Yeogo goedam (Whispering Corridors, 1998)
Yönetmen: Park Ki-hyeong
Senaryo: In Jung-Ok, Park Ki-hyeong
16- Bunshinsaba (Ouija Board, 2004)
Yönetmen: Ahn Byeong-ki
Senaryo: Ahn Byeong-ki
15- Hayanbang (Unborn But Forgotten, 2002)
Yönetmen: Lim Chang-jae
Senaryo: Han Hyeon-geun
14- Muoi: The Legend of a Portrait (2007)
Yönetmen: Kim Tae-kyeong
Senaryo: Zizak, Kim Tae-kyeong
13- Bulshinjiok (Possessed, 2009)
Yönetmen: Lee Yong-Ju
Senaryo: Lee Yong-Ju
12- The Ring Virus (1999)
Yönetmen: Kim Dong-bin
Senaryo: Kim Dong-bin
11- Geoul sokeuro (Into the Mirror, 2003)
Yönetmen: Kim Sung-ho
Senaryo: Kim Sung-ho
10- Haebyeoneuro gada (Bloody Beach, 2000)
Yönetmen: Kim In-soo
Senaryo: Baek Seung-jae, Noh Jin-soo, Park Mi-young, Shim Hae-won, Son Kwang-soo
9- Choyonghan kajok (The Quiet Family, 1998)
Yönetmen: Kim Jee-Woon
Senaryo: Kim Jee-Woon
8- Kim Bok-nam salinsageonui jeonmal (Bedevilled, 2010)
Yönetmen: Jang Chul-soo
Senaryo: Choi Kwang-young
7- Henjel gwa Geuretel (Hansel & Gretel, 2007)
Yönetmen: Yim Pil-Sung
Senaryo: Yim Pil-Sung
6- Arang (2006)
Yönetmen: Ahn Sang-hoon
Senaryo: Ahn Sang-hoon, Jeong Seon-ju, Lee Jeong-seob, Sin Yun-kyung
5- Hanyo (The Housemaid, 1960)
Yönetmen: Kim Ki-young
Senaryo: Kim Ki-young
4- Geomeun jip (Black House, 2007)
Yönetmen: Terra Shin
Senaryo: Lee Young-jong, Kim Sung-ho
3- GP506 (2008)
Yönetmen: Kong Su-chang
Senaryo: Kong Su-chang
2- Arpointeu (R-Point, 2004)
Yönetmen: Kong Su-chang
Senaryo: Kong Su-chang
1- Janghwa, Hongryeon (A Tale of Two Sisters, 2003)
Yönetmen: Kim Jee-Woon
Senaryo: Kim Jee-Woon