Film eleştirmenleri filmler hakkında ahkam keserken eleştirilerden bunalan sinemacılardan bazen şöyle bir serzeniş duyarız; “hadi sen çek de görelim bakalım!”

modus

Joko Anwar da öyle yapmış. Endonezyalı bir film eleştirmeni olan Joko Anwar, 2003 yılında çekilen The Gathering’in senaryosunu yazarak sinema kariyerine başladı. Yönetmenlik yaptığı ilk filmi Joni’s Promise ile büyük bir başarı yakalayan yönetmen, seyirci ve eleştirmen nezdinde başarılı olabilmiş bir sinemacı ve o tarihten beri sinema yapmaya devam ediyor.

Yönetmenin son filmi Cinnet/Modus Anomali, hakkında sürprizbozan/spoiler vermeden yazılabilecek bir film değil. Senaryonun gücüne yaslanan film, ani, keskin dönüşler ve pek çok şaşırtmaca içeriyor. Zayıf ve tuhaf bir İngilizce aksanıyla verilen oyunculuklara rağmen film kendini sonuna kadar izletiyor.

Görünüşte mutlu bir aile, stresli bir aile babası ve ormanda bir evde geçirilen haftasonu… bu anahtar kelimeler şimdiye kadar izlediğiniz kan revan filmlerden birini daha göreceğinizi düşündürebilir, ya da suyunun suyu bir The Shining denemesi daha… Gerçekten de korku/gerilim sinemasında şimdiye kadar denenmemiş bir şeyler yapmak oldukça zor. Bazı yönetmenler yeni meydan okumalarla karşımıza çıkmaya devam ediyor elbette… Cinnet, bu meydan okumalardan biri ve uluslararası başarısı sayesinde bir Amerikan yeniden çevrimi yapılacağına kesin gözüyle bakıyorum.

Tabii filmde seyirciyi uyarmam gereken noktalar da var. Joko Anwar, tüm Asyalı sinemacıların yaptığı gibi, şiddeti perdede gösterme konusunda elini korkak alıştıran bir yönetmen değil. Film bir noktadan sonra bu konuda seyirciyi zorlamaya başlıyor. Bu yoğun şiddet gösterisi filmin yumuşak karnı olan zayıf oyunculuklar yüzünden zaman zaman gülünçleşiyor gerçi ama yine de sinemada kan görmekten çekinen seyircinin rahatsız olabileceği bir filmle karşı karşıyayız. Kendisinden önceki filmlerde ima edilen her şeyi burada tam kameranın önünde yapılırken izleyeceksiniz.

Cinnet, herkesin sevebileceği türden bir film değil ama meraklısı da çok sevecektir. İlk dakikadan itibaren seyirciyi meraklandırmaya ve son plana kadar şaşırtmaya devam ediyor. Son yılların en iyi ‘yazılmış’ filmlerinden biri… Bir kült olma potansiyeli taşıdığını bile iddia edebilirim. Tür takipçilerinin mutlaka görmesi gerekiyor.

Beyazperde sitesi için yaptığım kritik: http://www.beyazperde.com/filmler/

blank

Murat Tolga Şen

Murat Tolga Şen, sinema eleştirmeni, senarist ve oyuncudur. Öteki Sinema'nın kurucusudur ve OFCS (Online Film Critics Society) üyesidir. 2012-2023 yılları arasında Medyaradar sitesinde TV sektörüne dair eleştiriler kaleme almış, 2014-2016 sezonunda Okan Bayülgen’in Dada Dandinista adlı programının yazı grubunu yönetmiştir. Ayrıca 2017-2019 yılları arasında Antalya Sinema Derneği’nin danışmanlığını yapmış ve 2014-2023 yılları arasında Eğlenceli Cinayetler Kumpanyası’nda oyunculuk yapmıştır. Şen, "Bir Notanın Hikayesi" adlı belgeselin senaryo yazarı ve "Bir İz - Madımak" belgeselinin danışmanıdır. Yazılarına Beyazperde ve Öteki Sinema'da devam etmektedir.

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

blank

Öteki'den Haber Al

Buna da Bir Bak!

blank

Yoga Hakwon / Ölüm Peşimizde (2009)

Ölüm Peşimizde, Asya korkularının klasik reçetesinin dışına çıkmak isteyen, lanetli
blank

Sonnim / The Piper (2015)

Birtakım gizemler barındıran neşeli bir filmken karanlık tarafa geçen Sonnim,