Senarist PosterYine de Türk sinemasının her döneminde bazı deliler ortaya çıkar ve kafalarındaki filmi çekmek, göstermek için uğraşırlar. Örneğin geçtiğimiz yıl izlediğimiz Panzehir  böyle bir filmdi ve ne yazık ki gişede umduğunu bulamadı. Bir deney olarak kalsa dahi, seyirci ve jüri kaygısından arınmış, sinema yapma hevesiyle dolu bu eserleri gördüğümde ister istemez heyecanlanıyor ve çoğu kusurlarını da görmezden geliyorum çünkü başta da açıkladığım gibi, risk almayan sinemacıların sanatına inanmıyorum!

Adem siyasi bir yazar. Yıllarca edindiği tecrübeler sonunda görünenle aslında olanın çok farklı olduğunu göstermek için “SENARİST” isminde bir kitap yazar. Fakat bu kitabın bastırılması bir şekilde engellenir. Adem boşa çıkmakta olan çabalarının getirdiği maddi ve manevi sıkıntılar ile boğuşurken bir not alır; “Senaristi Bul” ama bu onun için basit bir Google araması değil, (malum, her şeyi orada arıyoruz) bin türlü belayla ve sınırsız bir kötülükle mücadeleye dönüşecek bir uğraş olacak.

Senarist, sinemamızda pek rastlamadığımız türden bir film, bir gizem sineması örneği… Filmin yönetmeni Hulusi Orkun Eser’in kafasında çektiği filmi çok sevdim ancak peliküle aktarılabilmiş halinde sıkıntılar var. “Bu bir ilk yönetmenlik denemesi, olur öyle…” diyeceğim ama filmin en sevdiğim tarafı da rejisi ve orijinal temaları (müzik) oldu. Özellikle takdir ettiğim şey ise; kameranın hikâyenin ve seyircinin ihtiyacı olan yerde açılanması ve detay planlardaki özenli çalışma… Teknik imkânsızlıklar bahane edilerek tembelleştirilen bir kamera ve bu özensizlik yüzünden dizi estetiğine yakın duran filmlerden biri değil Senarist. Hulusi Orkun Eser, sinemanın bir “görüntüyle hikâye anlatma sanatı” olduğunun bilincinde.

Senarist 1

Ancak rejinin ve kurgunun başarısı yalnız bırakılıyor. Filmin oyuncu seçimi ve yönetimi, esere en büyük darbeyi vuruyor. Elbette bu da bir bütçe meselesi ancak Haluk Bilginer bu filme ne de çok yakışırdı ve temsili çok daha inanılır yapardı düşünsenize ya da başrolde Nadir Sarıbacak olsa? Buradan çok fazla eleştirmek niyetinde değilim çünkü ortada bir “Gerçek Kesit” faciası yok. Oyuncular, isimsiz olanları dâhil, ellerinden geleni yapmış ama şu dublaj belasına keşke hiç bulaşılmasa…

Uzun lafın kısası; Senarist acemice tarafları olsa bile sinemamızda görmeye alışık olmadığımız bir tür sineması örneği… Dark City, The Adjustment Bureau gibi filmlerden görsel, metinsel izler taşıyan ancak taklit etmeyen, kara film estetiğine sahip stilize bir çalışma… Bir başyapıt değil ama yerden yere vurulacak bir tarafı da yok ki en önemlisi, ucuz komediler ve cin korkuları arasında sıkışmış bir ülke vizyonuna bambaşka bir baharat ekliyor. Filmi beğenmeseniz dahi bu genç yönetmeni desteklemenizi öneririm. Daha büyük bütçeyle çok daha iyi bir iş çıkaracağından hiç şüphem yok.

murattolga@otekisinema.com

İlk Yayın: http://www.beyazperde.com/filmler/film-243109/elestiriler-beyazperde/

blank

Murat Tolga Şen

Murat Tolga Şen, sinema eleştirmeni, senarist ve oyuncudur. Öteki Sinema'nın kurucusudur ve OFCS (Online Film Critics Society) üyesidir. 2012-2023 yılları arasında Medyaradar sitesinde TV sektörüne dair eleştiriler kaleme almış, 2014-2016 sezonunda Okan Bayülgen’in Dada Dandinista adlı programının yazı grubunu yönetmiştir. Ayrıca 2017-2019 yılları arasında Antalya Sinema Derneği’nin danışmanlığını yapmış ve 2014-2023 yılları arasında Eğlenceli Cinayetler Kumpanyası’nda oyunculuk yapmıştır. Şen, "Bir Notanın Hikayesi" adlı belgeselin senaryo yazarı ve "Bir İz - Madımak" belgeselinin danışmanıdır. Yazılarına Beyazperde ve Öteki Sinema'da devam etmektedir.

Bir yanıt yazın

Your email address will not be published.

blank

Öteki'den Haber Al

Buna da Bir Bak!

blank

Karanlık Gotik Masal: Corpse Bride (2005)

Karanlık gotik masal Corpse Bride, yine bir Tim Burton harikası.
blank

Amsterdamned (1988)

Giallo ile polisiye arasında hassas bir noktada duran Amsterdamned, her